korzystanie z mobilnych aplikacji bankowych

Mobilne aplikacje bankowe – jak bezpiecznie z nich korzystać?

To już stało się faktem: świat wciąż pędzi do przodu, światowe rynki puszczają w obieg coraz to nowe produkty, które mają nas – klientów – zachęcić do zakupu, a im, czyli firmom, zapewnić stały dochód. My z kolei, chcąc nie chcąc, musimy iść z duchem czasu i nieustannie udoskonalać nie tylko siebie, ale również to, z czego korzystamy na co dzień. Nic zatem dziwnego, że coś takiego, jak mobilne aplikacje bankowe, już na stałe weszło do naszej rzeczywistości. Jednakże czy one są… bezpieczne? Przeczytaj zatem i przekonaj się sam.

Czym są aplikacje bankowe?

Mobilna aplikacja bankowa to nic innego, jak usługa internetowa dostępna dla klientów danego banku, która umożliwia im korzystanie ze swojego konta w dowolnej chwili. Co więcej, jej użytkownik może zrobić to za pośrednictwem odpowiedniego urządzenia mobilnego, którym na co dzień się posługuje, czyli: telefonu komórkowego typu smartfon, tabletu lub innym, ale ze stałym dostępem do Internetu. A zatem niewątpliwą zaletą takiego rozwiązania jest wygoda, szybkość, a nawet oszczędność czasu, gdyż nie musimy iść do oddziału banku i stać w kolejkach tylko po to, by zrobić przelew, opłacić konieczne rachunki czy nawet zapłacić za zakupy w sklepie stacjonarnym. Aby zostać użytkownikiem mobilnej aplikacji bankowej, należy zatem posiadać:

  • urządzenie mobilne z Internetem,
  • aplikację i kartę mobilną,
  • odpowiednie oprogramowanie w postaci wtyczki,
  • licencję, czyli umowę licencyjną, która uprawnia do korzystania z mobilnej aplikacji bankowej.

Obecnie mobilne aplikacje bankowe stały się już integralną częścią oferty handlowej większości banków w Polsce, dlatego też wystarczy wybrać się do oddziału swojego banku i zapytać o możliwość uruchomienia takowej dla siebie lub rodziny. Co ciekawe, to właśnie one w głównej mierze wyznaczają trendy na rynku finansowym, dlatego warto na nie zwrócić większą uwagę.

 

Mobilne aplikacje bankowe a ich bezpieczeństwo

Posiadanie własnej aplikacji mobilnej z banku to dziś już nie tyle luksus, ile życiowa konieczność. Tempo naszego życia, intensywna praca zajmująca nieraz zbyt dużo czasu niż chcemy, a nawet konieczność załatwienia wielu rzeczy naraz w jednym czasie – wszystko to razem sprawia, że coraz chętniej sięgamy po tego typu rozwiązania. Zanim jednak zdecydujesz się na założenie mobilnej aplikacji bankowej, warto zadać sobie jedno ważne pytanie: jak bezpiecznie z nich korzystać? Oto kilka przydatnych wskazówek:

  1. Instalacja aplikacji tylko ze sklepów systemów operacyjnych – aby to zrobić, trzeba najpierw upewnić się, że dany bank, który oferuje mobilną aplikację, jest głównym jej producentem. W praktyce oznacza to, iż nie można kupić jej np. w marketach, ponieważ będzie to wówczas imitacja, a nie oryginał – to samo dotyczy aplikacji, które użytkownik otrzyma jako link załączony w wiadomości sms od nadawcy, który jedynie podszywa się pod dany bank. Te bowiem nie mają obowiązku wymagania od swego klienta konieczności zainstalowania takiej aplikacji, jeśli on tego nie chce.
  2. Bieżąca aktualizacja aplikacji i jej systemów operacyjnych – podobnie jak w przypadku programu antywirusowego mającego chronić Twój komputer stacjonarny lub laptop, tak i tu, posiadacze mobilnej aplikacji bankowej muszą regularnie podobierać i instalować najnowsze wersje wybranej aplikacji. Dzieje się tak głównie dlatego, że ich producenci sami na bieżąco analizują i śledzą nowe możliwości lub zagrożenia, które mogą się w przyszłości pojawić.
  3. Instalacja programu antywirusowego w telefonie nie musi to być, ani kosztowna ani nawet najnowsza jego wersja – może być darmowa oraz najbardziej podstawowa, a najlepiej od jakiegoś znanego producenta, z którego korzystają np. Twoi znajomi i są zadowoleni z jakości jego usług. Warto ją mieć choćby po to, aby móc skutecznie zmniejszyć ryzyko choćby przypadkowego zainfekowania jakimś złośliwym wirusem. Podobnie jak w przypadku systemów operacyjnych, tak i tu trzeba go systematycznie aktualizować.
  4. Blokada w postaci hasła – czyli ochrona zarówno dla bankowej aplikacji mobilnej, jak i dla całego telefonu przed niepożądanym działaniem osób trzecich. Najczęściej ma on postać PIN-u, wzoru graficznego w postaci wężyka, a nawet, co ciekawe, odcisku palca – z tej formy ochrony korzysta bowiem coraz więcej osób. W przypadku wyboru kodu PIN jako formy zabezpieczenia warto pamiętać o tym, aby hasło do telefonu było zupełnie inne niż te, które posłuży jako login mobilnej aplikacji bankowej. Dzięki temu potencjalny złodziej będzie miał dużo bardziej utrudnione zadanie.
  5. Limit na transakcje mobilne – w zależności od częstotliwości przelewów z aplikacji oraz ich wysokości warto ustalić sobie określony z góry limit – a w przypadku całkowitego braku aktywności pod tym względem najlepiej go wyzerować. Potencjalny złodziej nie będzie mógł wówczas wykonać żadnego przelewu z Twojego konta nawet po udanej próbie złamania kodu PIN do aplikacji bankowej.
  6. Instalacja widgetu na pulpicie smartfona – czyli elementu graficznego ściśle połączonego z zainstalowaną aplikacją w danym telefonie. Pozwala on na szybkie sprawdzenie stanu konta bez konieczności logowania się do aplikacji mobilnej. Przydaje się on np. podczas stania w długiej kolejce lub w sytuacji kryzysowej, gdy czekamy na ważny przelew konkretnej sumy pieniędzy.
  7. Wiadomość push, czyli wiadomość tekstowa wysyłana w trybie automatycznym przez mobilną aplikację bankową – informuje o najnowszych transakcjach, jakich dokonał jej użytkownik na swoim rachunku. Jej obecność w telefonie zmniejsza ryzyko podejrzenia hasła przez osoby trzecie i zwiększa bezpieczeństwo podczas płatności kartą w sklepie. W przypadku jej kradzieży i wypłaty środków, dzięki wiadomości push, można niemal od razu iść do banku, by zablokować kartę.
  8. Blokada w banku po zmianie telefonu lub jego kradzieży – w przypadku zamiany telefonu na inny, nowszy model bądź jego utraty poprzez zgubienie lub kradzież koniecznie należy go zablokować poprzez wizytę w banku, internetowy serwis transakcyjny lub call center. Tym samym trzeba od początku rozpocząć proces zaufania urządzenia, czyli ponowne połączenie nowego telefonu z daną mobilną aplikacją bankową.

A zatem, aby bezpiecznie korzystać z mobilnych aplikacji koniecznie, trzeba zapoznać się z instrukcjami producenta zarówno telefonu, jak i banku, który nam to umożliwił. Im większa świadomość oraz znajomość działania tych reguł, tym większa szansa na sukces, a nawet satysfakcja z korzystania z tego typu rozwiązań współczesnej technologii bankowości.

Opisane powyżej argumenty jednoznacznie udowadniają, że mobilne aplikacje bankowe mogą być bezpieczne, choć pod jednym, ale bardzo istotnym warunkiem: ich bezwzględne respektowanie powinno być naszym priorytetem numer 1 zawsze i wszędzie, bez wyjątku. Dzięki temu nie tylko zapewnimy sobie wygodę i szybkość wykonywanych transakcji, ale przede wszystkim osiągniemy większy spokój ducha, a nawet satysfakcję z tego, że mamy na to realny wpływ, bo wiemy, jak z tego umiejętne korzystać.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

4 + 1 =