Mobilne aplikacje bankowe – jak bezpiecznie z nich korzystać?
To już stało się faktem: świat wciąż pędzi do przodu, światowe rynki puszczają w obieg coraz to nowe produkty, które mają nas – klientów – zachęcić do zakupu, a im, czyli firmom, zapewnić stały dochód. My z kolei, chcąc nie chcąc, musimy iść z duchem czasu i nieustannie udoskonalać nie tylko siebie, ale również to, z czego korzystamy na co dzień. Nic zatem dziwnego, że coś takiego, jak mobilne aplikacje bankowe, już na stałe weszło do naszej rzeczywistości. Jednakże czy one są… bezpieczne? Przeczytaj zatem i przekonaj się sam.
Czym są aplikacje bankowe?
Mobilna aplikacja bankowa to nic innego, jak usługa internetowa dostępna dla klientów danego banku, która umożliwia im korzystanie ze swojego konta w dowolnej chwili. Co więcej, jej użytkownik może zrobić to za pośrednictwem odpowiedniego urządzenia mobilnego, którym na co dzień się posługuje, czyli: telefonu komórkowego typu smartfon, tabletu lub innym, ale ze stałym dostępem do Internetu. A zatem niewątpliwą zaletą takiego rozwiązania jest wygoda, szybkość, a nawet oszczędność czasu, gdyż nie musimy iść do oddziału banku i stać w kolejkach tylko po to, by zrobić przelew, opłacić konieczne rachunki czy nawet zapłacić za zakupy w sklepie stacjonarnym. Aby zostać użytkownikiem mobilnej aplikacji bankowej, należy zatem posiadać:
- urządzenie mobilne z Internetem,
- aplikację i kartę mobilną,
- odpowiednie oprogramowanie w postaci wtyczki,
- licencję, czyli umowę licencyjną, która uprawnia do korzystania z mobilnej aplikacji bankowej.
Obecnie mobilne aplikacje bankowe stały się już integralną częścią oferty handlowej większości banków w Polsce, dlatego też wystarczy wybrać się do oddziału swojego banku i zapytać o możliwość uruchomienia takowej dla siebie lub rodziny. Co ciekawe, to właśnie one w głównej mierze wyznaczają trendy na rynku finansowym, dlatego warto na nie zwrócić większą uwagę.
Mobilne aplikacje bankowe a ich bezpieczeństwo
Posiadanie własnej aplikacji mobilnej z banku to dziś już nie tyle luksus, ile życiowa konieczność. Tempo naszego życia, intensywna praca zajmująca nieraz zbyt dużo czasu niż chcemy, a nawet konieczność załatwienia wielu rzeczy naraz w jednym czasie – wszystko to razem sprawia, że coraz chętniej sięgamy po tego typu rozwiązania. Zanim jednak zdecydujesz się na założenie mobilnej aplikacji bankowej, warto zadać sobie jedno ważne pytanie: jak bezpiecznie z nich korzystać? Oto kilka przydatnych wskazówek:
- Instalacja aplikacji tylko ze sklepów systemów operacyjnych – aby to zrobić, trzeba najpierw upewnić się, że dany bank, który oferuje mobilną aplikację, jest głównym jej producentem. W praktyce oznacza to, iż nie można kupić jej np. w marketach, ponieważ będzie to wówczas imitacja, a nie oryginał – to samo dotyczy aplikacji, które użytkownik otrzyma jako link załączony w wiadomości sms od nadawcy, który jedynie podszywa się pod dany bank. Te bowiem nie mają obowiązku wymagania od swego klienta konieczności zainstalowania takiej aplikacji, jeśli on tego nie chce.
- Bieżąca aktualizacja aplikacji i jej systemów operacyjnych – podobnie jak w przypadku programu antywirusowego mającego chronić Twój komputer stacjonarny lub laptop, tak i tu, posiadacze mobilnej aplikacji bankowej muszą regularnie podobierać i instalować najnowsze wersje wybranej aplikacji. Dzieje się tak głównie dlatego, że ich producenci sami na bieżąco analizują i śledzą nowe możliwości lub zagrożenia, które mogą się w przyszłości pojawić.
- Instalacja programu antywirusowego w telefonie – nie musi to być, ani kosztowna ani nawet najnowsza jego wersja – może być darmowa oraz najbardziej podstawowa, a najlepiej od jakiegoś znanego producenta, z którego korzystają np. Twoi znajomi i są zadowoleni z jakości jego usług. Warto ją mieć choćby po to, aby móc skutecznie zmniejszyć ryzyko choćby przypadkowego zainfekowania jakimś złośliwym wirusem. Podobnie jak w przypadku systemów operacyjnych, tak i tu trzeba go systematycznie aktualizować.
- Blokada w postaci hasła – czyli ochrona zarówno dla bankowej aplikacji mobilnej, jak i dla całego telefonu przed niepożądanym działaniem osób trzecich. Najczęściej ma on postać PIN-u, wzoru graficznego w postaci wężyka, a nawet, co ciekawe, odcisku palca – z tej formy ochrony korzysta bowiem coraz więcej osób. W przypadku wyboru kodu PIN jako formy zabezpieczenia warto pamiętać o tym, aby hasło do telefonu było zupełnie inne niż te, które posłuży jako login mobilnej aplikacji bankowej. Dzięki temu potencjalny złodziej będzie miał dużo bardziej utrudnione zadanie.
- Limit na transakcje mobilne – w zależności od częstotliwości przelewów z aplikacji oraz ich wysokości warto ustalić sobie określony z góry limit – a w przypadku całkowitego braku aktywności pod tym względem najlepiej go wyzerować. Potencjalny złodziej nie będzie mógł wówczas wykonać żadnego przelewu z Twojego konta nawet po udanej próbie złamania kodu PIN do aplikacji bankowej.
- Instalacja widgetu na pulpicie smartfona – czyli elementu graficznego ściśle połączonego z zainstalowaną aplikacją w danym telefonie. Pozwala on na szybkie sprawdzenie stanu konta bez konieczności logowania się do aplikacji mobilnej. Przydaje się on np. podczas stania w długiej kolejce lub w sytuacji kryzysowej, gdy czekamy na ważny przelew konkretnej sumy pieniędzy.
- Wiadomość push, czyli wiadomość tekstowa wysyłana w trybie automatycznym przez mobilną aplikację bankową – informuje o najnowszych transakcjach, jakich dokonał jej użytkownik na swoim rachunku. Jej obecność w telefonie zmniejsza ryzyko podejrzenia hasła przez osoby trzecie i zwiększa bezpieczeństwo podczas płatności kartą w sklepie. W przypadku jej kradzieży i wypłaty środków, dzięki wiadomości push, można niemal od razu iść do banku, by zablokować kartę.
- Blokada w banku po zmianie telefonu lub jego kradzieży – w przypadku zamiany telefonu na inny, nowszy model bądź jego utraty poprzez zgubienie lub kradzież koniecznie należy go zablokować poprzez wizytę w banku, internetowy serwis transakcyjny lub call center. Tym samym trzeba od początku rozpocząć proces zaufania urządzenia, czyli ponowne połączenie nowego telefonu z daną mobilną aplikacją bankową.
A zatem, aby bezpiecznie korzystać z mobilnych aplikacji koniecznie, trzeba zapoznać się z instrukcjami producenta zarówno telefonu, jak i banku, który nam to umożliwił. Im większa świadomość oraz znajomość działania tych reguł, tym większa szansa na sukces, a nawet satysfakcja z korzystania z tego typu rozwiązań współczesnej technologii bankowości.
Opisane powyżej argumenty jednoznacznie udowadniają, że mobilne aplikacje bankowe mogą być bezpieczne, choć pod jednym, ale bardzo istotnym warunkiem: ich bezwzględne respektowanie powinno być naszym priorytetem numer 1 zawsze i wszędzie, bez wyjątku. Dzięki temu nie tylko zapewnimy sobie wygodę i szybkość wykonywanych transakcji, ale przede wszystkim osiągniemy większy spokój ducha, a nawet satysfakcję z tego, że mamy na to realny wpływ, bo wiemy, jak z tego umiejętne korzystać.